tisdag 8 december 2009

Morgonhimmel



När jag tog den här bilden för någon vecka sen så minns jag att jag kände mig lite banal som fotade himmelen. Att det är ett sånt typiskt fotoobjekt "som alla" tar. Lite: "Ohh, vilken vacker himmel" och så "klick" "klick". Lite som hötorgskonst, billigt. Och så började jag fundera över varför jag överhuvudtaget tänkte dessa tankar. För vad handlar det om egentligen? Att ta unika bilder? Vad är unika bilder?

Och så gled mina tankar över på stil. När jag tittar på andras bilder så kan jag känna och se att bilderna har en viss stil, slår an en viss ton. Hänger ihop. Mina bilder spretar. Jag tänkte att jag kanske borde "hitta" min stil och sen tänkte jag vidare att måste jag det? Tja, jag kom nog fram till både och. Visst skulle jag vilja att det syns att det är jag som har fotat. Men samtidigt så vill jag inte låsa mig vid en typ av bilder. Men jag antar att ju mer jag fotar så utvecklas jag och till slut så har jag nog hittat min stil.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Du har en egen stil, men det är ju klart att inte DU ser den. Alla vi andra gör det.
/Bosse Parnevik

Karins fotoblogg sa...

He he, tack Bosse!

Hemmabloggaren sa...

Hm, jag har också funderat på det där att hitta sin stil. Jag fotar hej vilt och redigerar olika nästan varje gång, mest för att det är så himla kul att testa sig fram. Tror kanske att det kan begränsa en som du säger, om man känner att man bör följa en viss mall.

Kram så länge, och himlen är verkligen fin och man tröttnar aldrig på en fin himmel som tur är. Det var länge sedan jag så himlen över huvudtaget när jag tänker efter. gudjagsvamlarnufårdetvarabra.

Pernilla sa...

JAg har oxå funderat en del på det där med att hitta sin stil. Vad man gillar, hur det ser ut, vad som utmärker mina bilder. Jag tror jag har kommit en bit på väg - framförallt kring efterarbetet. Och jag tycker jag har hittat sätt att redigera så att jag får en helhet. Men det är svårt.

Hur som helst, härliga foton på sistone, har tittat igenom några bilder nu. Kram!

Karin Wijk sa...

Håller fullkomligt med Bosse P. Sen tror jag att vissa snöar in på ett och samma typ av motiv hela tiden, så är det kanske lättare att se "stilen". Men jag ser "din" stil/bildspråk och tycker det är kul att du varierar dig och inte har fastnat i ett fack. / Kram

reneesfotoblogg sa...

Så väl jag känner igen tankegångarna. Jag tittar på andras bilder och tänker: Så vill jag också fota!
Ibland är jag så dum så jag tror att om jag bara byter kameramärke så blir allt mycket bättre.
Man vill ha bekräftelse och därför lägger jag bilder på FS, tävlar i små sammanhang, ser till att jag är med på klubbens utställningar..
Fotoböcker är också ett bra sätt. Jag vann ett presentkort i en fototävling och då fick jag blodad tand så nu har jag gjort fyra stycken, den sista blir julklapp till mor och far.
Nu blir det lite skryt här men förra veckan vann jag en annan tävling och fick tusen kronor som presentkort och dom tänkte jag använda som delbetalning till Canons lilla läckra pocketkamera som man kan använda under vatten.
Ursäkta, nu blev det långrandigt men du, du är så himla duktig med kameran och jag är lite avis, det kan jag erkänna.
mvh R

reneesfotoblogg sa...

PS Sammanfattningsvis, vad jag egentligen ville säga var att allt detta ihop gör att man sporras. Känner att man kanske är på rätt väg. DS

sienneis sa...

HIMLEN är det vackraste som finns! Det kan väl aldrig vara fel att fota den!!!
Jag tjatar VARENDA dag om himlen, haha, min sambo tycks inte liiika imponerad :) (Min Ärta har slitit loss "space"tangenten så ibland saknas mellanrum...)

Jag tycker det viktiga är att man blir nöjd med bilden, sen om detär "rätt" eller inte-
VEM bestämmer det?

Kram

Karin sa...

Intressanta tankar Karin! Det finns nog inte många bilder som inte har tagits. Personligen strävar jag inte efter att skapa unika bilder eller hitta min stil utan att bilder som jag själv gillar (och hoppas att andra gör det)...omd det innebär en egen stil är det okej. Men visst känner jag ofta när jag kikar på dina bilder att de har den där speciella "Karin"-känslan.

Ha det gott! Kram Karin

Zäta sa...

Om du ska låsa fast dig vid en viss stil tror jag inte du kommer kunna ta lika mycket bilder, och gör du inte det utvecklas du inte.

Skit i stilen och fortsätt fota på och leverera dina härliga bilder här.

Morgonhimlen är jättehärlig. Den ser inte ut som den passerat något fix och trix heller.

Kerstin sa...

Om du anser din stil vara spretig hur ska då inte min vara? ;)
Jag tycker att du har en egen stil, men det är nog som Bosse säger att det är svårt att se den själv. Jag tycker att det viktiga är att fota det man själv känner glädje av att fota. Och då får stilen bli hur spretig den vill. :)
Ha det gott, Karin.

Anonym sa...

Hittade till din blogg idag. (sökte "fotoblogg" på google.) Det första jag tänkte var: "åh, det här är en sånhär fotograf med samma känsla i alla bilder, som har hittat sin stil"

Lite komiskt då att läsa att du tycker dina bilder spretar, det är nämligen de sista dom gör.

Karins fotoblogg sa...

Hej Anonym!

Tack så mycket för din kommentar :)
Och tack för att du delade med dig av dina tankar!

//Karin