fredag 29 augusti 2008

Trist och tvivel

Jag har läst flera inlägg i bloggvärlden där folk just nu befinner sig i någon slags inspirationssvacka. Jag också! Vad är detta?! Jag frågar mig, beror det på det gråa trista vädret. Eller minskat antal fototillfällen då semestern lyser med sin frånvaro. Eller kanske jag har fel objektiv? Eller är det helt enkelt så att det inte går att skylla på något annat än att jag inte är en tillräckligt bra fotograf för att kunna ta till vara på det som bjuds? Det kanske är som när man säger: Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder! Alltså, det finns inget dåligt ljus, bara dåliga fotografer(läs Karin här). Blommor, hur kul är det egentligen? Några stycken kanske? Men hundratals? Porträtt är något som jag skulle vilja ta, lika många som mina blombilder men blommorna är trots allt dom frivilligaste modellerna som jag har. Jag blir så frustrerad... jag vill ju bli en bra och duktig fotograf! Ska jag inse mina begränsningar och lägga ner? Eller ska jag släppa taget lite... tumla med och ta det som det kommer. För vems skull är det som jag vill ha bra bilder att lägga ut här på min blogg? Nä nu har jag gnällt klart. Så om det inte dyker upp lika många bilder här som vanligt så vet ni varför. Men jag säger som Arnold: I´ll be back!(det var han som sa det va?) Och det fina med bloggar är att det alltid går att radera inlägg... så vips, kanske det här är borta!

2 kommentarer:

Camilla Alvén sa...

Hej Karin!
Det är nog många olika faktorer som spelar in, som du vet så är även jag i en svacka just nu.
* Hösten närmar sig men ännu är den inte här med sina färgsprakande löv, med andra ord så känns det grått och trist - speciellt när det då regnar för jämnan också.
* Semestern är slut och tiden till att åka ut och fota har krympts, de underbara kvällarna med vackert kvällsljus känns långt, långt borta. Barnen är i skolan eller på dagis så det går inte att fota dem lika lätt längre, när de kommer hem är de trötta och inte på humör för att bli fotograferade.
* När datorn börjar bli full av alla bilder så undrar man vad man skall med alla bilderna till, vad är det för mening med att ha tusentals bilder som ingen kan se. Bloggen är ett sätt att visa upp sina bilder på men ibland kommer tanken på att kanske sälja sina bilder men skulle någon vara intresserad av att köpa? Kanske skulle man kunna skicka in en CD med några av favvo-bilderna till en bildbyrå?
* Att inspirationen känns som bortblåst kan man påverka lite genom att titta på andras bilder, köpa en fototidning eller låna någon bra fotobok på biblioteket.
* Att skaffa en foto-kompis som bor i närheten som man kan ge sig iväg och fota med kan vara bra, då kan man peppa varandra, prata bilder och utrustning och kanske låna utrustning (objektiv) av varandra.
Som du märker så är jag lika tvivlande som du och jag vet inte om mitt svamlande hjälper dig på något sätt.
Ha en bra helg
Camilla

Karins fotoblogg sa...

Hej Camilla!
Tack för dina ord, jodå dina ord hjälper. Det är väl helt enkelt så att inspirationen tryter ibland. Jag funderar faktiskt på att pröva att sälja. Frågan är bara hur uppmuntrad man blir av att ingen vill köpa?!;) Synd att vi inte bor närmare varandra. Då skulle vi kunna ta fotopromenader ihop.
Och klart att du ska skicka i bilderna till en bildbyrå om du har funderat på det!!!
Trevlig helg önskar jag dig också!